Cirkeln utan slut

Som jag ser det som finns det fyra perioder i mitt liv, fyra olika mat-perioder.
Det finns en "anorexi-period" (kallar den det trots jag verkligen inte har anorexi). Det är härliga tider det, äter knappt något och tränar. Vågens siffor sjunker varje dag. Man längtar tills nästa morgon när man ska upp och väga sig och se att sifforna har sjunkit lite till, och så bävar jag inför middag med familjen eller andra sitatuioner som jag måste äta vid.

Sedan har jag en "bulimi-period". Då hetsäter jag och kompenserar med att kräkas/svälta dagarna efter. Då går vikten upp och ner, upp efter hets men så ner lite igen efter ett par dagar med lite mat. Under "bulimi-perioden" brukar jag träna hyffsat bra i alla fall.

Sedan finns det den perioden jag är inne i nu, när jag beter mig som en "BED-are". Jag äter sjukligt stora mängder med mat utan kompensation. Jag tror alla som läser detta förstår vad som händer med vikten med sjukligt stort matintag och ingen kompensation. Vikten rusar iväg. Man känner sig maktlös inför maten. Panik över att vågens siffor flyger iväg men man har inte viljan att bryta hetsandet och det eviga suget efter mat. Kan tilläggas att jag aldrig tränar under en "BED-period".
D
en sista och fjärde perioden perioden är när jag äter nästan normala portioner (lite mer) men jag tänker väldigt mycket på hur äcklig jag är, hur tjock jag är osv så helt normal tänker jag inte om mat då heller. Tränar någon gång då och då under en "normal-period".

Så här är mitt liv, en cirkel full av dessa perioder. Den ena utlöser den andra. Först börjar det med en "anorexi-period" sedan blir jag så evinnerligt hungrig/sugen så jag hetsar regelbundet men kompensarar, "Bulimi-period". Sedan går hetsande över styr och jag börjar sluta kompensera. Sedan efter att nästan ha tröttnat på mat för jag har ätit så sjukt mycket under en tid börjar ätandet gå mot det "normala" (dagsintag för en normal icke ätstörd) och sedan får jag helt plötsligt tillbaka motivationen till att svälta och bli smal och så börjar cirkeln om igen...
Vad kallas detta sjuka ätbeteende? UNS? Jag brukar iaf säga att jag har UNS eftersom ätstörningen varierar så mycket!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hmm.. känner igen det där lite halvt, jag har också som olika perioder med hets osv, stay strong bara :)

2010-05-28 @ 15:15:48
URL: http://letsgetthinner.blogg.se/
Postat av: A

Jag har följt din blogg ett tag nu och jag kan nog inte få dig sluta gå ner i vikt och att försöka få dig att inse att du är fin som du är, men du bantar på fel vis.



Ditt sätt är inte effektivt, du äter ingenting, blir dödligt hungrig och kroppen säger till dig ÄT ÄT ÄT och du häver i dig 2000 kalorier på en gång. Varför inte äta frukost, lunch, middag, vegetariskt med mycket kryddor som får igång änmesomsättningen.



Man kan utan alltför mycket möda äta 1000 kalorier varje dag utan att bli skithungrig och hetsa, och ändå få i sig all näring OCH gå ner i vikt.

2010-05-28 @ 15:29:03
Postat av: Lisalove

Jadu,så har det vart för mig med:(. Men på senare år har det blivit mindre intensiva perioder. Var nog efter att ha läst boken "Mattillåtet"(läs den!) och efter att fått antidepressiv medicin(!). Och för att jag insett att det är precis så det fungerar:svält leder till hets osv. Så nu är jag nog blandning mellan ortorexi,anorexi-light,"normal", och lite hets ibland. Båda passar vi nog in på UNS. Hoppas det är bra med dig. Kramar<3

2010-05-28 @ 15:45:49
Postat av: cherry

Känner verkligen igen mig! Kallar också det för UNS, för man når liksom inte alla kriterier i något annat. SS <3

2010-05-28 @ 15:58:50
URL: http://icecherry.blogg.se/
Postat av: nobody

åh det låter verkligen jobbigt :( jag hade också en period när jag förlorade kontrollen ett tag, det började med att jag tänkte "jag kan väl unna mig lite bara idag". men det blev inte "bara idag", utan jag fortsatte ett tag. inte kul. sen kom jag på att det som gäller för mig är att planera, så nu går jag på ABC. är på dag 6, och hittills har det gått bra :) lycka till med ditt <3

2010-05-29 @ 09:36:34
Postat av: Isa

Jag kan också känna igen mig lite... Hu... Jag är SÅÅ rädd för att maten fungerar så bra som den gör nu bara för att jag är i en "normal" period.´



Kämpa på! Kramar

2010-05-29 @ 20:32:53
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: Kristina

Tänkte just säga att du hade UNS tills jag såg att du redan hade skrivit det själv. Men jag känner igen mig sjukt mycket i det där... Så du ska inte känna dig ensam. Har en jäkla BED-period (vad står det för???) också. Hoppas det blir en anorektisk period snart ;)

2010-05-29 @ 22:09:54
URL: http://anaandalittlemia.blogspot.com
Postat av: elina

2010-05-29 @ 23:36:02
URL: http://l'i
Postat av: elina

varenda ord du skrev i detta inlägg stämmer in på mig. helt sjukt.



2010-05-29 @ 23:36:40
URL: http://livetochbulimin.blogg.se/
Postat av: Fotoramen

(Det funkade inte för mig att kommentera det nyare inlägget)

Att vara på biståndsarbete 2 veckor i Afrika kostade ca 17000kr (hotell, flyg, den mesta maten, biljetter m.m. inräknat i priset). Det var ett samarbete mellan olika gymnasier, så vi var ca 20 stycken som åkte. Vi var den första gruppen som åkte dit, så vi var "provkaniner".

Det var en underbar upplevelse och vi fick lära oss att klara oss utan rinnande vatten och utan fungerande duschar/wc.

2010-05-30 @ 19:07:47
URL: http://fotoramen.blogg.se/
Postat av: starving

du är inte ensam om det där, känner igen mig väldigt mycket.

2010-05-30 @ 20:54:03
URL: http://starvingforattention.bloggplatsen.se
Postat av: rola

ja, jag måste oxå säga att jag känner igen mig i allt du skrivit. det går till så för mig oxå. jag tror att det är många tjejer som lider av detta men just denna typ av ätstörning inte har fått lika stor uppmärksamhet som just anorexi o bulimi.

2010-05-31 @ 04:24:53
Postat av: Malin

Låter som UNS, för jag fick den diagnosen och det låter som jag.

2010-05-31 @ 16:43:42
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: b

Herregud, jag känner SÅ igen mig. Det är så sjukt drygt, och man kan inte styra över det alls känns det som. Vill bara få bort alla hetsperioder, men hur?

2010-06-02 @ 20:06:51
URL: http://nevertoothin.blogg.se/
Postat av: alexis

usch känner igen mig i det där... fast jag har aldrig haft bulimi men de andra känner jag allt för väl

2010-06-09 @ 21:25:35
URL: http://alifeinboredom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du satte precis ord på mitt liv.

2010-06-10 @ 23:17:38

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0