Obs! Förvirrat inlägg.

Idag kändes livet bra hopplöst. Vi fick tillbaka endel arbeten på svenskan. Jag fick G+ på den ena och den andra uppsatsen hade hon inte betygssatt men det verkade som det var G, utan ens ett litet plus på den. Jag höll på att börja gråta. Jag hatar min svenska lärare och har nästan alltid gjort. Hon är tjock, otrevlig och rinnande ögon.
Sedan var det nästa lektion som inte heller gick något bra.
Jag har märkt att jag kan inte hantera känslor. Så fort jag visar några känslor för mig själv som handlar om skolan, familjen, vänner som ilska, oro, sorg, glädje försöker jag dämpa dem med mat. Jag vill inte ha några känslor. Det känns som jag inte klarar av att känna känslor. Jag vill gå runt avtrubbad och inte behöva bry mig. Att världen ska kretsa runt mat. När världen börjar kretsa i andra känslor försöker jag stänga av, går inte det försöker jag fylla mig själv med mat för när jag är mätt och har ångest över maten kan jag stänga av andra jobbiga känslor jag inte orkar med.
Förstår ni?
För det gör knappt jag. Jag vet inte hur jag tänker just nu. Allt jag vet är att jag är besviken, arg, ledsen och så otroligt trött på livet.
Nu vill jag stänga av mina känslor. Men frågan är om det finns bättre sätt att "stänga av" än att proppa i mig en massa mat?

Förklara gärna för mig om du fattar hur jag tänker för jag gör knappt det själv.

Nu tror jag att jag har kommit på varför jag vill äta när jag känner ångest inför något annat än mat. Det är för att jag är helt enkelt inte van att ha ångest över knappt något annat än mat. Därför om jag äter när jag har ångest över något annant glöms det andra jobbiga bort och jag kan "fokusera" på ångest om mat. En ångest jag kan förstå för den har jag känt så många gånger... När jag är avtrubbad för omgivningen är jag inne i min egna bubbla, där kan inget utifrån skada mig. Bara mig själv. På något sätt känns det tryggt...
Skumt det dära.

Kommentarer
Postat av: Miranda

Jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att du "tröstar" och hantera dina känslor med mat. För när vi äter, frigörs en massa ämnen i kroppen som gör oss lugna, glada och nöjda. Sedan att din ätstörning får dig att må sämre, behöver inte hänga ihop med att det är dåligt att äta.



Du har koplatt ihop mat med något förbjudet, du älskar mat, är ständigt hungrig och försöker på alla sätt motverka dessa känslor och beteenden. Rätta mig om jag har fel. Att hamna i en ond spiral gällande känslor, mat och ångest, är inte att rekommendera. Känslor ska berabetas genom ord, reflektioner och acceptans. När du råkar ut för ett negativ känsla, Stanna upp och fundera vad det kan bero på, varför känner du så här och hur kan du ändra på denna känsla? Likt när du känner en bra känsla, notera detta och lägg till det i ditt bagage till nästa gång du ska hantera en jobbig känsla. Acceptera att du har en sårbarhet, för det är inget negativt! Tvärtom, lär du dig att hantera den, så kommer du kunna dra mycket nytta av den! Det gäller bara att förstå dina känslors uttryck och efter det, sätta upp ordentliga "spelregler".



Jag gillar också att berömma och trösta mig själv med mat. För jag älskar mat, men framförallt att eftersom mat ge oss energi att orka gå vidare. Lägg upp ett bra matschema, med 6 mål om dagen. Uteslut inga kolhydrater, för det kan resultera i att du blir ännu mer "hetssugen" och deprimerad. Ät varierat, jag LOVAR dig, att du inte kommer gå upp i vikt, utan snarare ner i vikt. För får du mer energi, orkar du göra mer saker i skolan, prestera bättre och träna mer. Du kommer öka aktivitetsnivån så pass mycket att du kommer bli förvånad hur mycket du måste äta för att hålla vikten.



Det låter absurbt, Men det fungerar, tro mig!



Kram

2010-05-03 @ 15:26:59
URL: http://www.mybordergirl.blogspot.com
Postat av: angelice

Jag fattar precis. Gör samma sak men låter bli att äta för då har jag ingen energi kvar till att känna. Bara tomhet.

Men att du vet hur det är kan väl ändå vara något positivt, för om du vet precis hur det ligger till kommer du antagligen vara mer uppmärksam på ditt beteende och kritisk i fortsättningen. Så.. det är en bra sak. :)

kram

2010-05-03 @ 18:57:33
URL: http://angelices.wordpress.com
Postat av: Nanja

Fin blogg!

Känner igen mig i typ allt du skriver. Skulle gärna vilja lära känna dig lite bättre. Kan man få din msn? ^^



Peppkram!<3

2010-05-03 @ 20:24:20
URL: http://fizzyfizzy.bloggplatsen.se
Postat av: Isa

Jag tyckte inte att inlägget var ett dugg förvirrat, snarare klarsynt. Jag förstår PRECIS hur du menar, tänker och känner.



Sv: Det var inte det att jag VILLE gå dit och prata med henne, men jag var tvungen. Inte ett dugg modigt av mig alltså :) Du kanske också skulle må bra at att prata med någon?



Kramar

2010-05-03 @ 22:04:52
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: F E L I C I A

När jag har ångest över något så skriver jag. Jag skriver om allt och inget. Sagor, dikter, noveller, allt. Finns inget bättre sätt att döva ångesten på.



Ps, istället för att bygga en ny ångest genom att äta så kan du titta på thinspo-bilder och tänka "Sådär ser inte jag ut, Life sucks jag är fet och ful!" och då blir man ledsen över det istället för att vara ledsen över annat.



Ps igen, jag tror inte du är fet och ful, verkligen inte! Ville bara ge dig ett tips på hur mabn byter ångest utan att äta. Kram och lycka till! :* Tänker på dig!

2010-05-04 @ 08:52:42
URL: http://flickamedkjol.blogg.se/
Postat av: Thea

2010-05-04 @ 16:53:19
URL: http://fallaned.blogg.se/
Postat av: Thea



Sorry råka trycka på enter där ^^



Jag tror det kallas att du har ngn sorts ätstörning ;) Alla människor har olika sätt att hantera sina känslor som man inte vill ha, mat är nog den vanligaste. Finns de som har sex som motgrej andra tar droger, man kan skära sig... Det ,am kan göra är ju att skapa en annan sak att göra när man mår dåligt, ngt som är bättre för dig än maten (Nu menar jag ångesten över maten!^^) Jag säger inte att du ska ta droger, skära dig, ligga med vem som helst.. Men du förstår ^^

Jag tror att alla som har äs eller ngt liknande vet vad du menar liksom!



kramar

2010-05-04 @ 16:57:16
URL: http://fallaned.blogg.se/
Postat av: Lisalove

Bra inlägg! Har det likadant. Är nog väldigt vanligt för oss med äs och även andra att inte vilja känna känslor och vara sårbara. Då "hanterar" vi situationen kortsiktigt genom att hetsäta,svälta oss,dricka,ta droger,skada oss eller nåt annat missbruk. Tyvärr ger det ofta mer ångest. Själv försöker jag göra som Miranda. Men helt går ju inte ränderna ur. Kramar<3

2010-05-04 @ 18:19:19

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0