Trafikfrågor, hjälp mig!

Förlåt för att jag är en sån dålig bloggerska som uppdaterar lika ofta som en kaktus behöver vatten (hehe vad tråkig jag är). Men ärligt talat, jag har fullt upp med jobb och övingskörning.
Jag antar att det är fler därute som har körkort/håller på och övningskör för jag har två små frågor som ni kanske skulle kunna tänka er att vilja svara på:)

Första frågan: Handlar om huvudleder. I en fyrvägskorsning och gatan som går rakt är en huvudled och de är två bilar på vardera sida som ska svänga upp på huvudleden och så dessa två bilar har alltså väjningsplikt. Min fråga är, om den ena ska svänga vänster och den andra höger (de vill alltså åt samma riktining båda två). Vilken av bilarna får köra först då? Den som ska svänga till vänster eller den som ska svänga till höger?

Andra frågan: Handlar om det här med eco driving. Eco driving handlar ju om att köra på höga växlar, planera sin körning och motorbromsa. Men min körlärare vill att jag använder fotbromsen när jag ska stanna vid ett rödlyse ex. Så jag sänker hastigheten med fotbromsen och sen när bilen börjar hoppa för att hastigheten är så låg í förhållande till växeln sätter jag ner foten på kopplingen och kör de sista metrarna med sexan som växel och kopplingen nere. Alltså ingen motorbromsning alls. Men är det inte det eco driving bland annat handlar om? Att man ska använda motorbromsningen så mycket som möjligt och inte så mycket fotbroms?

Svara gärna på frågorna, då blir jag glad! För jag behöver bli lite glad nu, känner mig inte bra just nu. Mår illa, beror på lakritsen jag åt förut. Ska nog ta en kopp te och gosa ner mig i sängen och kolla lite på Beck eller nått, mysfaktor.

Kommentarer
Postat av: e

svar på fråga 1: den som svänger höger ska få svänga före för det är ju den där svängningsregeln också att när man korsar någon annans väg så måste man väja och det gör man ju när man svänger vänster.



svar på fråga 2: ecodriving handlar om att motorbromsa mycket ja! tex kan man ju släppa gasen lite tidigare när det blir en lägre hastighet längre fram så att man kommer ner i fart lagom till skylten + att vid rödljus kan man ju släppa gasen bara för det kan ju hända att det hinner slå om innan man kommer fram och då har man ju bromsat i onödan om man fotbromsar. Men det beror ju alltid på vilken hastighet man kommer i osv!



Hoppas jag hjälpte till något iaf haha, håller på och tar körkort själv <:



Måste bara fråga en sak haha! Varför kör du på sexan de sista metrarna? xD Man ska ju alltid växla ner till 1an eller 2an i korsningar osv beroende på trafik, hur bra man ser osv, sen ska man ju alltid hinna ta upp kopplingen innan man kommer fram helt till korsningen för när bilen då växlar ner får man lite extra motorbroms (:

2010-08-09 @ 21:32:51
URL: http://whatifiwasthin.blogspot.com/
Postat av: cecilia

svar på fråga 2 som jag fick lära mig när jag skulle köra upp iaf :P



när du närmar dig en korsning eller stopskylt och du ligger, låt oss säga, på femman ... då motorbromsar du och sen när du är nära korsningen växlar du till trean eller tvåan och har kopplingen i den sista metern ungefär.



hoppas det var till någon hjälp haha. du känner också sen när du lär dig kopplingen och växlingen bättre när du ska växla ner beroende på hur du planerar din körning. planering är superviktigt för att du ska ha tillräcklig tid att hinna med allt, dvs speglar och hela kittet haha :P

2010-08-09 @ 22:42:58
Postat av: Kattis

Håller med "e" ang. fråga 1, fråga 2 har jag ingen aning om, men det verkar som de andra har...



sv: Bra att du verkar må bra iaf. Själv mår jag nog inte jättebra men jag försöker varje dag att lyckas må lite bättre än dagen innan. Oftast lyckas jag inte med det, men ibland kan livet kännas riktigt ljust, även för mig... ;)

Kram

2010-08-09 @ 23:05:13
URL: http://iliedtoyou.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Sv: Nej, han kanske inte är så jävla härlig ibland... =/



Tyvärr kan jag inte svara på dedär frågorna, har inte orkat börja plugga eller övningsköra än.

2010-08-10 @ 11:21:31
URL: http://ljusochsilver.blogg.se/
Postat av: Kakmonster

Jag blir kluven när jag ser svaren här på fråga 2. Att motorbromsa drar bensin = inte så miljövänligt. Att ha i friläge (kopplingen nertryckt) drar inte bensin. Jag motorbromsar sällan (ibland är det nödvändigt) eftersom det känns mer miljövänligt att inte släppa ut bensin i onödan + att man alltid ska visa bilen bakom att man saktar ner genom bromslysen som INTE lyser när man motorbromsar. Jag har haft körkort i snart 7 år så jag minns inte vad som står i boken :/ I början kan det kännas ryckigt att hålla på att koppla ur o lägga i rätt växel igen men det går över ganska snabbt. Lycka till med körningen!

2010-08-12 @ 13:15:48
URL: http://skinnyfield.blogspot.com/
Postat av: Amanda

1an, Det som känns mest logiskt är nästan alltid rätt. Om du tänker som så, att den som ska göra en Högersväng, har ju närmre till vägen är du som ska göra en Vänstersväng. Den andra bilen är nästan redan där. Den ska alltså köra först.



2an. Ska jag vara ärlig tror jag att de försöker lära ut mer om "ecodriving" för att de helt enkelt måste. De har säkert skrivit under att de ska utöva det och försöker hålla sitt ord, MEN jag lovar dig att det inte är det som det hänger på på uppkörningen. Tänk bara på småsaker som att närma dig ett rödljus i låg fart (Så du kanske inte behöver stanna och växla ner innan det blir grösnt utan kan rulla på i 2an) att inte dra motorn när du kommer upp i fart, att hoppa över växlar osv :)



Tror det kommer gå galant :)

2010-08-12 @ 16:00:50

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0