Hur mycket vet dem?

Vet ni vad jag har funderat på, hur mycket vet egentligen "icke ätstörda" om kaloriinnehåll i mat och så vidare? För jag brukar inte prata om kalorier och nyttig mat med mina kompisar/syskon för de skulle inte dem gilla. Men de gånger jag har pratat om kanske kaloriinnehåll och vad som är nyttigast mellan två produkter har dem sagt så konstiga saker som inte alls stämmer...

Tex jag och en i min klass kom in på ämnet nötter...
X: Nötter är ju jättenyttiga och dem innehåller ju inget fett heller!
C: Skojar du eller? (trodde på fullt allvar att hon skojade)
X: Nä det gör dem inte.
C: Jo dem innehåller drygt 50 % fett.
X: Jaa men det är nyttigt fett.
C: So, det är ju fortfarande FETT?!

Det var bara en dum konversation om fett som jag har haft, kommer inte på någon annan just nu, brukar som sagt inte disskutera så mycket om kalorier och mat med mina "riktiga" kompisar.
Men alltid när jag disskuterar kalorier vet jag överlägset mest. Jag kan t ex inte förstå att man inte vet hur många kcal det finns i en chokladkaka, glass, potatis osv... Men jag börjar förstå nu att "vanliga" människor kanske inte brukar veta sådant? Eller så råkade jag bli kompis med några otroligt ovetande människor vad det gäller mat!


Kommentarer
Postat av: Isa

Haha, vanliga personer ja...



Jag brukar äta nötter - en kalori är en kalori oavsett, och fettet mättar väldigt bra, nötter innehåller dessutom lite nyttigheter :)



Men fettet i nötterna innehåller riktigt mycket Omega6... Jag vet inte om det är så där supernyttigt?

2010-03-22 @ 11:01:05
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: m

tyvärr är det så att folk inte har koll alls. att tex skippa middagen och äta godis och dricka massa cola, och ändå tro att det är bättre? jag är livrädd för läsk, så mycket kcal att jag bara vill dö. men det är helt sanslöst hur lite koll människor har på vad de egentligen stoppar i sig. och visst att det är hälsosammare fetter i nötter, men det rä det i olivolja med, inte fan klunkar man dl vis med det heller?

2010-03-22 @ 14:51:43
URL: http://sabatjonka.blogg.se/
Postat av: starving

jag diskuterar aldrig kalorier osv med mina vänner för de säger alltid isåfall att det är fjolligt att tänka på sånt när man är ung.



jag håller med dig om detdär att folk inte vet hur mycket allt innehåller, en liten marabou är ju nästan 500 kcal och de kan ju folk trycka i sig till mellanmål typ...

2010-03-22 @ 16:24:04
URL: http://starvingforattention.bloggplatsen.se
Postat av: J

jag tror att de flesta har extremt lite koll på innehållet! speciellt om man jämför med oss. jag undviker alltid alla slags diskussioner om kcal och innehåll och sånt för om det märks hur stor koll jag har så kommer det antagligen bara verka väldigt konstigt.



men samtidigt kan man ju önska att man aldrig hade börjat med allt kaloriräknande:/

2010-03-22 @ 18:40:11
URL: http://novemberonsdag.blogg.se/
Postat av: Miss A.M.

Det där händer bara för ofta! :o Nästan så att man suckar...



Jag brukar aldrig heller snacka kalorier med mina vänner. När någon av dem frågar något gällande sådant låtsas jag ofta att jag inte vet...

2010-03-22 @ 21:22:23
URL: http://cherrycheeks.blogg.se/
Postat av: alice.

Haha, åh ja.

P: Hur många kalorier är det man ska äta per dag, läste det nånstans. Hmm,,20 000 var det nog.

a: öh 2000, skulle du äta 20 000 skulle du vara väldigt fet. Väldigt fet.

P: Jaha. Undra hur mycket detta äpplet innehåller.

L: Fem kanske.



Jag skrattar alltid lite för mig själv när folk säger sånna dumma saker. Samtidigt känns det lite sjukt, hur mycket jag kan som jag kanske inte borde kunna..



2010-03-28 @ 12:16:44
URL: http://sommarregnsdans.bloggplatsen.se/
Postat av: neonshit.

I cashewnötter är det ju förfan 600kalorier per 100gram. Fan det onyttigaste du kan äta!? Folk bör verkligen ta reda på FAKTA innan de öppnar sina äckliga munnar ...

2010-03-29 @ 14:12:43
URL: http://neonshit.blogg.se/

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0