Magen och jag

Magen protesterar. Den tycker inte alls om det jag håller på med. Att den knappt inte får någon mat på 1½ dygn verkar göra den upprörd. Ont som fan i magen skolan, hatar det. Framåt eftermiddagen blir min mage alltid svullen och gör ont:( Känns som den fylls med luft och trycker på organen så måste göra den så stor som möjligt för att både luften och organen ska få plats utan att det gör så ont.
Därför har jag alltid lite pösigare tröja de dagar jag slutar sent för det brukar bara bli värre och värre med magonet ju fler timmar magen inte får någon mat.
För att den inte ska göra så ont måste jag "slappna av" med magen, annars brukar jag alltid gå runt o "spänna den" för att den ska se plattare ut. När jag slappnar av och inte håller in den alls, snarare gör så att den putar ut mer än när jag bara "slappnar av" gör det inte lika ont. Därför måste jag alltid ha pösiga tröjor.
Mkt irriterande. 

Hm, gjorde lite "research" och hittade en artikel om att sötningsmedel kan ge svullen mage, o jag fullkomligt trycker i mig sötningsmedel. Jag tuggar alltid tuggimmi och dricker drygt en liter light saft per dag!! Men jag tror inte det beror på det (eller kanske till en viss del) men det har nog med att göra att jag inte äter så regelbundet som jag bör göra...


Scale


Kommentarer
Postat av: Erika

Fettbrist och proteinbrist ger också svullen mage. Alltså, utan fett får man proteinbrist = svullen mage. Sen kan tuggummituggande göra att man sväljer mycket luft (i alla fall för mig, får ont i magen om jag tuggar för länge)... så att försöka sprida ut måltiderna du äter, utan att nödvändigtvis öka mängden, och att tugga tuggummi mer sällan borde hjälpa :)

2010-04-27 @ 16:46:16
URL: http://anaaddict.blogspot.com/
Postat av: Anonym

sv: nä inte jag heller egentligen, men skulle behöva lite hjälp på traven ;)

stay strong !

2010-04-27 @ 16:55:36
URL: http://letsgetthinner.blogg.se/
Postat av: the Perfectionista

Jag slutade med tuggummi av den anledningen, har hört att xylitol i tuggummi är mycket värre än t.ex. aspartam i lightläsk. Jag håller nog med om att det måste stämma för min del i alla fall.

Postat av: Raspberry

fiberrik mat brukar annars göra en uppblåst. jag är superkänslig mot fibrer men är typ jämt uppblåst för när jag äter så blir det... fibrer!

2010-04-28 @ 14:45:32
URL: http://raspberrysmile.blogg.se/
Postat av: prettygirlsdonteat.

Svält brukar göra så att magen putar, men tuggummi är en stor orsak till "ballongmage". Även dessa kan vara orsaker: broccoli, baljväxter, läsk&godis, äpplen/päron med skal, nybakt bröd, torkad frukt, lök, kål, fibrer och sist men inte minst: kaffe :>

2010-04-28 @ 23:41:35
URL: http://neonshit.blogg.se/
Postat av: prettygirlsdonteat.

tänk även på att i 100gram tuggummi är det ca 400kcal.

2010-04-28 @ 23:42:08
URL: http://neonshit.blogg.se/
Postat av: GT

Asså, det är verkligen bra att läsa varandras bloggar. Dina texter låter precis som att jag har skrivit det. Det där med att springa till affären och plocka åt sig massa, och sen ångra sig. Eller hetsäta det och sen gråta. Och det här med magen. Precis likadan är min. Men ja, vi klarar det här. Eller hur? Keep on fighting.

2010-05-02 @ 17:58:01
URL: http://getthiny.blogg.se/

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0