Lightläsk?

Har suttit och läst lite om lightläsk under dem här minuterna jag har väntat på att mitt tv program ska börja. Jag har alltid tänkt att lightläsk inte alls är farligt och man kan dricka hur mycket som helst eftersom det inte innehåller några kcal. Men det kanske inte är så ofarligt som jag alltid har trott att det är?

Läste i ett forum där det stod mycket att man blir hungrigare och äter mer när man dricker lightläsk. Att sötsuget ökar. Att man blir tjock. Att lightläsk är lika dåligt som vanlig sockerläsk? Jag undrar om det här stämmer? För jag tycker att när man har ett jättestort sötsug och man dricker ½ liter cola light, att sötsuget försvinner och jag kan vänta minst en timme till med att äta!
Så jag hoppas inte att light-drycken förstör något för mig:)

Kommentarer
Postat av: skinnylove

Jag har också läst det, har en bok och mat och sant och dar står det att om man vill gå ner i vikt och bli av med sitt sötsug ska man undvika lightläsk samt smaksatta "sockerfria" yoghurtar och annat sockerfritt som innehåller någon form av kemisk sötningsmedel, det gör kroppen mera söt sugen och stoppar / saktar ner förbränningen...

2010-09-27 @ 20:20:59
URL: http://skinnylove.webblogg.se/
Postat av: carro

hej tjejen!

jag läser till hälsopedagog och kan berätta hur sötningsmedel fungerar. Hjärnan får energi från kolhydrater, alltså tex socker. När man dricker/äter saker med sötningsmedel skickas falska signaler till hjärnan om att den kommer få energi, men eftersom sötningsmedlet går rakt genom kroppen utan att påverka energiintaget har man väckt ett sug i hjärnan och blir därför mer hungrig/sugen. Koffeinet är det som för stunden ger en liten adrenalinkick, men hjärnans kolhydratbehov stimuleras alltså ej av detta. Ha det fint! kram

2010-09-27 @ 22:45:49
Postat av: Anonym

har också läst det på ett forum men jag tvivlar på att det skulle göra dig mer sötsugen (det är väl lite individuellt också) men jag dricker allt från 1-4 liter cola light om dagen och jag går ner ändå!

2010-09-30 @ 17:14:28

Kommentera inlägget här tack:

Namn:
Kom ihåg mig!
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0